söndag 20 september 2009

Mira på jaktträning på Boo


Nu har Mira lämnats på jaktträning hos min mångårige jaktkamrat, Gösta Eriksson i Pålsboda. Han är nybliven pensionär vilket innebär att han har mycket tid för skog och mark. Mira kommer mest att tränas på en jaktmark utanför Hjortkvarn. Ren skog och mossmark där rådjur och hjort går glest så hon verkligen får anstränga sig för att resa viltet.

Det faller sig också så att på just denna mark började jag, 1976, min jaktliga karriär tillsammans med farsan och just där jag sitter på kortet med Mira satt farsan på ett tidigt kort ( se nedan ) med vår första drever Bamse som var en riktig jaktkanon av den gamla stammen. Platsen heter " Fjällen " och bakom syns hundraåriga enar och fruktträd.

Bamse var köpt i Ludvikatrakten och hade Härkilasblod i linjerna och om jag inte minns fel återfanns Salmo Salar och Tanjer i stamtavlan. Hans formades efter dåtidens regler då det ansågs bäst om de alltid stod i hundgården, vinter som sommar. Det innebar att man fick hämta honom i Östergötland titt som tätt. Bamse drabbades till slut av lungödem och togs bort 1984.
( Kortet är sannolikt från 1981)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar