söndag 30 januari 2011

Utfodring och kontroll av harhägnet

När hundstallet var klart lastade jag vildsvinsfoder till en av åtlarna som för tillfället tjänar som foderplats. Vi jagar inte vildsvin i området ännu utan låter stammen bli stabilare innan jakten börjar.


Vädret var strålande på förmiddagen med en temperatur runt noll. Jag passade på att köra förbi den foderplats som ligger längst söder ut. Vi matade den igår och under natten var hälften av fodret borta.


Bilden är från foderplatsen i början av januari men det är med största
sannolikhet samma grupp av vildsvin som var på besök i natt.


Jag körde runt hela harhägnet, upptäckte då ett lospår innanför staketet. Jag körde ner till hararnas foderplats för att kontrollera spår. Jag hittade flera färska traj och det bör vara minst två harar som besökt automaten efter det att lodjuret varit inne i hägnet.
Snödjupet på de öppna ytorna ligger runt halvmetern med dålig skare. Däremot ser det gynnsammare ut i skogen där djupet ligger runt två decimeter med rejäl skare.

Harspår intill foderplatsen

Hartraj från och till foderplatsen


Vy över öppen terräng

Jag skall provjaga hägnet i morron med Filippa innan vi fattar beslut om huruvida vi skall öppna det eller ej.

Håkan H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar