lördag 28 januari 2012

Snart är alla Millas valpar i nya hem

Alla Millas valpar är snart utplacerade 

Filipgårdens Millas kull är snart slutsåld. Kvar i hundstallet står endast Filipgårdens Prixie. En mycket vacker tik på 16 veckor som behöver ett kärleksfullt hem!
Filipgårdens Prixie

Filipgårdens Mac
Vi startade Filipgårdens Mac i fredags på drevprov. Jag ville försöka på hare de första morgontimmarna. Mac har nämligen drivit hare på ett bra sätt under vintern och jag tyckte att det var värt ett försök. Vi hittade ett nattslag i nysnön men hunden hade någon halvminut tidigare avvikit från den stig vi gick på och jag trodde att han redan var på rätt spår. Vi satte oss på ryggsäckarna och väntade på upptag. Efter ca 10 minuter kom upptaget. Drevet gick inledningsvis ifrån oss men buktade tillbaka. Jag hörde tungt dunsande steg i den hårdfrusna marken och anande att allt inte stod rätt till. Dunsandet kom närmare och närmare och plötsligt stod en älgtjur i pass på ca 40 meter. Jag försökte med all den vilja jag kunde frambringa att få Mac att bryta när han väl kom på löpan. Hunden viftade tyvärr bara glatt och ivrigt på svansen när han upptäckte mig och sedan försvann han som en oljad blixt i löpan efter älgen. 30 min senare hade Mac en längre tappt som jag kunde följa medhjälp av pejlsystemet. Det visar sig senare att han reser rå som förflyttar sig ur området och är omöjligt att följa. 3 timmar senare är vi ifatt hunden och jag kan blåsa in honom på ca 350 m. Vi gör ett nytt släpp i en annan del av provområdet. Mac reser snabbt ett nytt rå som buktar bra i 30 min. Förmodligen byter han drevdjur i samband med en kortare tappt och drevet går sedan ur såten och vi har svårt att följa honom på grund av upplegan. Halv fyra är vi ifatt hunden och då har han själv brutit jakten och vi kan koppla honom och provet är därmed avslutat. Trotts alla svårigheter har domaren fått ihop drevtid på sista drevet så att det räcker till ett 2:a pris. Vi följde löpan under efermiddagen och vi kunde se att han drivit hela tiden men tyvärr har vi inte hört honom skalla under resans gång på grund av den kuperade terrängen och den svåra upplegan men vi är ändå nöjda med Mac:s insatts.

 
Upplega och mycket vackert runt Hedemora

Filipgårdens Mac med Håkan till vr och domaren Lennart Gunnarsson till hr


Den minsta valpen i Millas kull, Pärla har fått ett nytt hem. Husse jobbar i Skinnskatteberg men är bördig från Nora. Pärla är en mycket lugn och trevlig valp som vi från kenneln hoppas skall passa familjen.
Filipgårdens Pärla har flyttat till Nora

Vildsvinskojans ordinarie stege visade sig vara en Håkanfälla. Avståndet mellan kojans tröskel och det översta steget var lite långt och undertecknad vara nära att falla hela vägen till marken i mörkret härom kvällen. I vredesmod beordrades praktikanterna till en justering av hela ingången. Nu har kojan utvecklats med en minialtan!
Utveckling av vildsvinskojan på Persbo

Det tog en månad från beställning av foder till leverans. Våra rådjursautomater är nu fyllda till bredden med havrepellets och vi har 3 ton i lager. Vår lilla Valmet klarade precis av att lossa pallarna från bilen utan motvikt i det hala underlaget. Tyvärr blev det en liten malör när bilföraren ville ha hjälp med omlastning av flaket. 4 säckar majs hamnade på marken, - aj aj aj vilken osis men vildsvinen gillade fadäsen!
Havrepelletsleverans
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar