lördag 8 maj 2010

Filippa tog Småland med storm...


Det ringde ett telefonsamtal för en vecka sedan...det var en kille från Småland som insisterade på att jag skulle ställa ut Filippa på utställningen i Ljungby. Anledningen var att Toppereds Erro skulle ställa ut och han har ju alltid fått stryk av Filippa....nu vore det väl på plats att upprepa bedriften...

så...jag antog utmaningen...sagt och gjort så anmälde jag Filippa...trots att hon sen tidigare var anmäld till Rimbo. Åkte ner redan på fredagen, tog in på Elite Statt i Jönköping. Eftersom jag hade hundkärran så vart det nästan omöjligt att hitta parkering eftersom jag behövde två platser....det slutade med att jag parkerade på hotellets bakgård...

Domaren för dagen var Håkan Hedekäll, en erfaren dreverdomare som också sitter i Svenska Dreverklubbens styrelse. Under 2010 har nämnde domare bedömt Filippa vid två tillfällen vilket resulterat i att hon slagits ut av andra, snyggare tikar...så allt var ju inte självklart.

För vår del hade vi på kenneln vidtagit åtgärder genom att stärka henne rygg och lägga på henne lite mer massa...tänk om man kunde få en liten skärva av hundens metabolism...


Jag hade ju bara en hund med som skulle starta sist....så jag kunde i lugn och ro studera alla andra hundar...här visas en 6-årig riktig fin jaktklasshane upp sig...Linnebackens Örn. S58821/2004.


Örn vann klassen före den blott 3 årige hanen Skogsskallets Figo som i Kisa blev bästa hanhund.




Vann gjorde dock vår gamle antagonist Toppereds Erro, ägare Hans Owe Andersson från Forsheda.


...och så var det dags för tikarna...väldigt många och mycket snygga...tyvärr föll många bort på grund av alltför trånga bett. Här visas en riktig snygg tik, kanske med lite högt hull för dagen...Tonskallets Cilla S41227/2007. Hon fick BIR i Skillingaryd i fjol men i år borde hon bantat ner några kilo...men frånsett det kanske den snyggaste tiken...

...här ses ytterligare ett lovande löfte...en snygg tik..Haddebos Fia S49881/2009


men slutligen..så fick Filippa kliva in i ringen och hon gjorde det på ett sett som att man tror att hon är född i ringen...hon ledde runt mig istället för tvärtom...bästa tik


...och så småningom...BIR...där vi återigen slog vår antagonist Toppereds Erro...Grattis Hans Owe till din BIM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar