lördag 20 augusti 2011

Det är inte bara kungahuset som väntar tillökning!

Filipgårdens Milla är dräktig och nu följer vi Millas mages tillväxt dag för dag. Vi väntar nedkomst runt den 13 september. Ni som är intresserade av valp hör gärna av er till kenneln.



Milla visar stolt upp sin växande bebismage


Det slutade med operation för Filipgårdens Ozzy. En sten stor som en avocadokärna hade fastnat mellan tjock- och tunntarm. Operationen gick bra och han hade inga skador i övrigt på tarmen där stenen fastnat. Nu är han konvalescent igen den lille spolingen men han ger sig inte!

Filipgårdens Ozzys ärr efter tarmoperationen


Kojan till vildsvinsåteln färdigställdes i veckan. Det gick åt mycket muskelkraft för att passa in alla blocken men vi var gått om folk på plats. Traktorn med gafflar gjorde det hela enklare, framför allt när taket skulle monteras. Praktikanterna var väldigt duktiga och klarade av svåra moment i monteringen.

Här monteras blocken ihop efter konstens alla regler

Det fattas en del lister som skall på plats samt en tyst och bra golvmatta


En del i praktikanternas dagliga arbete handlar om reparationer när egen ilska eller vårdslöshet gått ut över inredningen eller andra döda ting. Vi hoppas givetvis på att reparationerna skall bli färre när de själva måste ta ansvar för att iordningställa det som gått sönder.

Reparationsdags efter en ett missöde på Löjtnantsgården


Orivesi Finland

Tänkte passa på att ge er som är dreverintresserade lite av mina erfarenheter av finska drevrars exteriör och mentalitet. Jag var inbjuden att bedöma drever i Finland den 7 augusti på finska dreverklubbens årliga huvudutställning. Den genomfördes på Rönni festplats utanför Orivesi. 62 drevrar kom till start. Martin Backlund var min tolk under själva bedömningen men även min skolengelska fungerade bra. Utställningen var välordnad med mycket duktiga ringsekreterare som hade "superkoll" på mig, hundar och utställare, ett enormt flyt rakt igenom hela bedömningen. Dock kunde utställningsringen varit mindre gropig. De finska drevrarna som jag hade att bedöma höll mycket hög klass. 81% av samtliga startande gav jag excellent eller very good och av dessa fick 19 CK. Med andra ord 30% av alla startande på hela utställningen erhöll CK. Finnarna behöver precis som vi jobba med korta och ibland också branta kors för att få fram bättre rörelser. Framskjutna skulderlägen beroende på korta överarmar är också ett problem. Det som jag anmärkte på och som vi inte har lika stora bekymmer med är korta bröstkorgar där bröstbenen slutar strax bakom frambenen. Problemet är finnarna medvetna om och försöker komma till rätta med. En jaktklasstik gillade inte mig. Hon skulle till varje pris freda sig genom utfall men hon var också ensam om att bete sig illa. Hon träffade vänster tumme och jag tvingades göra en anmälan till finska kennelklubben. Mentaliteten är annars utmärkt i rasen Orivesi ligger 4 mil nord ost Tammerfors mot Jyväskylä


Utställningsplatsen var vacker men mitt i ringen gick en gropig körväg som ställde till det för både hundar och handlers.

De hundar som jag placerade som bästa hane respektive bästa tik höll mycket hög klass, döm själva av bilden nedan.

Tv. Birhunden Skogsskallets Oskar och th. Bimtiken Fairhill Manteli

Drevmarkens Kennel visar upp 4 excellenta tikar. Th. uppfödaren Olavi Nurmiranta

Drevmarken har stora framgångar i finland både jaktligt och exteriört. Olavi har lyckats behålla längd, robusthet och könsprägel i sin uppfödning


Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar