lördag 23 maj 2009

En udda utflyktsdag i Sörmland

Idag var det då dags igen, utställning i Aspa. Vaknade som vanligt tre minuter innan klockan ringde 05:30. Jag hade förvisso ordnat det mesta kvällen innan men det handlar ju om att brassa frukost och rasta hundarna. Morgonen var underbar och våran å rann trolskt.


Jag gör det egentligen bekvämt för mig och släpper ut de hundar som är aktuella för dagen i en av hagarna. Där får de sträcka ut, göra sina behov och andas lite frisk luft. Jag kollade på GPS:en, endast 19 mil så det fick väl duga... Aspa ??? var ligger det. är det Aspa i Örebro län undrade Ingrid eller.



Utställningen började 10:00 men eftersom alla hundar redan var anmälda 09:30 så drog de igång tidigare. Föst ut för vår del var Nero. Han hade som vanligt lite svårt att sänka svansen men han typades dock utmärkt och fick utöver det ett HP. Men mer massa och lugnare temperament så skall han nog kunna få sina CK eller Cert.

Utställningen förlöpte utan några större överraskningar. Jaktklass hanar avgjordes mellan 3 hanar, vår egen Krut var struken eftersom han är såld. Deltog gjorde hanen Vättervindens Molle som två dagar tidigare utsågs till bästa hane i Uppland. En given konkurrent idag !

Domaren Ann Carlström tilldömde hanen en trea !! d v s god typ. Ägaren blev givetvis snopen och upprörd. Hur kan en hund som av domaren Håkan Hedekäll ena dagen tilldöms certifikat och segrade som bästa hane för att av nästa domare tilldelas en trea. Domarkåren måste skärpa sig annars kommer utställningarna att dö ut. Det finns väl ingen som kommer att åka till en utställning om domarna skall döma så fundamentalt olika på samma hund inom samma vecka.
Jag uttalar mig inte om vem som dömde rätt eller fel men så här kan det inte få fortsätta.

Jag har åkt på utställningar under 10 år och har visserligen upplevt både det ena och det andra och man undrar ibland om de dömer efter samma rasstandard...men detta tar nog priset. Fortsätt att döma ut hundar på det här viset så kommer klubbarna ha tomt i sina ringar.





Tävlingen fortsatte med tikar och Aina lyckades med konstycket att placera sig före Filippa i jaktklassen. Båda tilldelades certifikat och Aina har därmed uppfyllt sitt mål med tre certifikat. Nu återstår bara träning i harhägnet och en haretta så kan hon tituleras dubbelchampion.
Filippa är redan fullcertad och för henne återstår två rådjursettor innan hon får sitt championat.

Vann gjorde förra årets segrare Näsnarens Fanny och hon var riktigt snygg. Påminde i typ om Filippa och partisk som jag är tycker jag ju att Filippa är snyggare men här protesterar jag inte...dagsformen avgör och där drog Fanny det längsta stråt. Hon vann också tävlingen mot en grov hane som kanske inte visade sig så bra men eftersom Molle dömdes bort så var det ingen tvekan.

Eftersom tävlingen var klar så kunde vi ta en sväng till Mariefred och gå på cafe´, jättetrevlig liten stad med Gripsholms slott och allt...kladdkakan var underbar...


Sen drog vi hem till vårt sommarställe i Backa. Beläget vid Dalälvens strand...kan det bli bättre ?? Robinson kl 8...nästan lika oförutsägbart som dagens domare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar