söndag 11 september 2011

Almarna fälls

Milla har ordet!

Nu är jag eventuellt inne på dygn 60 kan vara dygn 56 av min dräktighet. Hur som helst så mår jag bra och är lugn och samlad, inget att hetsa upp sig för ännu.


- Det här är en hyfsad bild på mig just nu men kolla som jag ser ut på nästa bild!







- Fy vad jobbigt allt är just nu! Magen klämmer mot bäckenet och jag har svårt att lägga mig.



-Skönt att jag får vara hos Mickis under nätterna!







De torra almarna fälls!




Vår inhyrda huggare är mycket erfaren trädfällare inom stadsplanerade områden. Ingenting undgick hans analys och planering. Säkringsanordningar sattes fast där risker förelåg och allt kändes hur tryggt och säkert som helst, mycket proffsig!









Fällhugget och kilarna är på plats




För att almen inte skall skada något eller någon hade vi kopplat fast trädet med wire från ett handspel och med hjälp av 4-hjulingens vinsch. Mitt jobb var att sköta den här delen av fällningen. Det är inte stor yta för en alm med basen 90 cm att falla på om allt annat skall klara sig. Med stor precision i arbetet föll trädet exakt där vi ville ha det. Själva braket utlöste ett visst jubel hos både praktikanter och anställda.



Jag fick godkänt av huggaren för min insats som vevare





Praktikanterna på gården insåg ganska snart att det är en hel del att ta hand om efter trädfällningarna.



- Vilken snårskog jag hamnat i tycker praktikanten!









Mycket arbete kvarstår för att iordningställa gräsytorna




Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar