torsdag 15 september 2011

Nu är valparna i hundstallet

Alla valparna överlevde första dygnet och är mycket välmående. Vi har flyttat in dem i hundstallet under dagen och placerat dem i valpboxen som Milla flyttas till för någon vecka sedan. Allt ser lugn och fridfullt ut!



Varmt och skönt under värmelampan


Bakgrunden till varför jag valt att para Filipgårdens Milla med Vättervindens Stisse!



Vättervindens Stisse och Filipgårdens Milla är omeriterade på drevprov. Två tuffa vintrar med mycket snö har förstört deras chans till meritering.


Den parning som jag gjort bygger på att försöka behålla harintresset när det gäller det jaktliga. Jag har också valt att försöka bibehålla och eventuellt utveckla exteriören hos avkomman. Båda föräldrarna är välmeriterade på utställning med excellenta typer och CK. De är långa, robusta och välvinklade med varma färger.


Stisse är fallen efter DCh Ricky i 2 led. En hane som jag tycker var en av Sveriges vackraste genom alla tider och som jag själv fick den stora äran att bedöma till sin har 1:a. Ricky har lämnat både längd och robusthet till sina avkommor som sedan fört dessa egenskaper vidare till sina barn och barnbarn. Ricky missade aldrig ett CK och erövrade 7 BIR o 7 BIM på 25 utställningar i hård konkurrens. Jag har även bedömt Stisses far, Vättervindens Sigge både på utställning och drevprov, ett BIM och en har 1:a blev resultaten.


Milla har DCh Härkilas Åre II i två led i sin stamtavla. En mycket välmeriterad hane med flera BIR o BIM på sin meritlista. Även han kunde driva hare till full tid. I Millas stamtavla ingår också fantomerna Byes King och Alors Frippe som båda nedärvt mycket jaktlust.


Till sist! - Jag tycker parningen är mycket intressant. Två unga vackra drevrar med bra bakgrund, strålande mentalitet och mycket framtid.


Grova och rejäla valpar


Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar